Nyheter från Tidningsbärarna
Nr 3 - 2016

LEDARE

Glad sommar!

_I0C6972Det är juni månad och TB:s digitala nyhetsbrev fyller 1 år. Precis som i min första ledare konstaterar jag att det inom TB finns en otrolig handlingskraft och kapacitet. Det gäller såväl på natten som på dagen.

Tillsammans jobbar vi intensivt för att hitta sätt att distribuera post, morgontidningar och andra försändelser enklare och smartare. Det gäller i alla våra processer och geografier.

Vi lyckas när vi använder vår kunskap och erfarenheter för att tänka om och nytt. Dina och mina förslag är viktiga för vår utveckling. Har du som anställd en idé, berätta om den för din chef eller dela den via förslagslådan på nyhetsportalerna. (Du som finns utanför TB kontaktar Kundservice eller mailar till info@tidningsbararna.se.)

Med högt engagemang följer långa Att göra-listor. Lika flitigt som de förverkligas diskuteras vad som ska prioriteras. Det är vi i den Operativa ledningen som ansvarar för att balansera visionen med ”här och nu”.

Det är ingen enkel sak att väja bästa vägen till målet. Ofta blir det rätt, ibland blir det fel. Då vågar vi prova ett annat sätt. Det förutsätter samarbete och engagemang, bra passningsspel framåt, bakåt och i sidled. En blandning av långa och korta bollar. Och alla har sitt ansvar att fånga sin boll, landa den och spela vidare. Kort sagt alla har sin roll och är viktiga för vår framgång, precis som i ett handbolls- eller fotbollslag.

Det är dags att summera våren 2016. Ett stort och hjärtligt tack till alla som bidragit till att TB är där vi är idag. Jag önskar er en vilsam och glad sommar!

Bästa hälsningar,
Jessica Svenmar
Verkställande Direktör

PS! Varmt välkommen till dig som sommarjobbar hos oss i år! Det är min och alla kollegors förhoppning att du ska trivas här hos oss. Kom ihåg att fråga mycket, och att bidra med goda idéer och förslag du med.

POST

Tre viktiga saker om post

Josefine Hägglund, projektledare på TB, ägnar hela dagarna åt post, paket och andra försändelser med namn och adress på utsidan. Vilka är de tre viktigaste sakerna att komma ihåg när det gäller post? Det passade vi på att fråga henne om, och här kommer svaret:

1. Post är alltid adresserad, d.v.s. post har namn och adress tryckt på utsidan av försändelsen. För oss som distributörer betyder det att vi endast får lämna post där märkningen på leveransplatsen matchar försändelsen. MEN var observant på att regelverket skiljer sig mellan flerfamiljshus och enfamiljshus:

  • I flerfamiljshus får vi inte distribuera post om inte postmottagaren har rätt namn på fastighetsboxen eller brevinkastet/dörren.
  • När det gäller enfamiljshus är adressen det viktiga. Adress på postlåda och försändelse måste stämma överens.

Rätt märkning underlättar för dig som mottagare av post.

2. Post kan eftersändas. Då ser posten ut så här:

Eftersändpost

Posten skall delas på adressen Soldat Skalks gata 38. Som mottagare av post är det viktigt att hålla koll på skillnaden på Flyttanmälan och eftersändning av post. Läs mer på t.ex. Skatteverkets hemsida.

3. Hur konstigt det än känns så skall post som är trasig delas till mottagaren. Trasig post reklameras inte tillbaka till avsändaren så som vi gör med vissa andra försändelser. Detta enligt det nationella regelverket för distribution av post.

JOBBA SMARTARE

Betydelsen av ergonomi

Lyfta2Lyft rätt
Några enkla knep för att lyfta smart:

  • Bra skor ger bättre förutsättningar för en sund rygg
  • Håll det du ska lyfta tätt intill kroppen när du t.ex. lastar bilen eller vagnen
  • Använd benen. Det är benen och inte ryggen som ska göra jobbet.
  • Håll ryggen rak under hela lyftet
  • Sträck ut ryggen emellanåt. När du lyfter och bär tungt böjer du oftast ryggen bakåt. Sträck ut musklerna genom att istället böja dig framåt och runda ryggen uppåt. Lite som en katt som sträcker på sig.

Sitt och stå omväxlande

Det började lite som en fluga; att arbeta stående inne på kontor. Med flera bevisade hälsofördelar har flugan slagit sig ner och är här för att stanna. Tips vid höj- och sänkbart skrivbord:

  • Omväxling tycks vara bäst. Varva att jobba stående med att sitta ner.
  • Ge dig själv en ”stående start” både på för- och eftermiddagen. Att höja upp bordet innan lunchrasten och när man går hem för dagen underlättar en god vana.
  • Rätt höjd är när underarmarna vilar mot bordet. Hitta rätt höjd genom att först höja bordet lite för mycket, och sedan sänka ner till rätt läge.
  • Tänk på hållningen och att stå med lika mycket vikt på båda fötterna.
KVALITET

I arbetet mot en kvalitetscertifiering - På god väg!

Tack vare lojala engagerade medarbetare är vi på god väg i arbetet med att få ett ledningssystem för kvalitet på plats. Ett ledningssystem som går hand i hand med vårt miljö- och arbetsmiljöarbete.

Det är viktigt för oss att vårt ledningssystem för kvalitet skapar förutsättningar för tydlig ledning och styrning samt genererar bra rutiner för planering, genomförande och uppföljning. Vi vill jobba för smarta lösningar där medarbetarna ges rätt förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb i den dagliga verksamheten. Att kunna jobba hållbart, smart, engagerat och tillsammans!

Utifrån noggranna kartläggningar av verksamheten arbetar vi för närvarande aktivt med att utvärdera, justera, utforma och säkerställa de olika områdena, processerna och rutinerna inom systemet.

Vi är övertygade om att vårt intensiva arbete med vårt ledningssystem för kvalitet kommer att ge positiva resultat!

FRÅN VERKSAMHETEN

På ny adress

Regionkontoret i Kalmar har flyttat in i nya lokaler. Besöksadressen är nu V. Sjögatan 7 i Kalmar. Det är mitt emot den tidigare ingången.

Kalmar4

ARBETSMILJÖ

Vet du skillnaden på "Oj!" och "Aj!"?

overbordRätt höjd i företagsbilen

Överbordet i bilarna kan höjas och sänkas utan verktyg. Det finns fyra teoretiska lägen.

För att höja eller sänka bordet tar man tag i bakkanten med ena handen och i framkanten med den andra. Sedan lyfter man upp framkanten ca 5 cm för att låstapparna ska släppa. Nu kan man föra bordet upp eller ner.

När man har hittat det fasta läge som passar bäst låser man läget genom att igen fatta tag i bakkanten med ena handen och framkanten med den andra och sedan trycka ner framkanten med lite känsla så att låstapparna går in hålen.


En attraktiv arbetsgivare som lyssnar

I förra nyhetsbrevet berättade vi att den årliga arbetsmiljöundersökningen för våra distributörer är genomförd. Sedan dess har de regionala Arbetsmiljökommittéerna sammanträtt med utgångspunkt i information som kom in.

Det finns nu en handlingsplan för varje region. Handlingsplanen är, eller är på väg att, sjösättas. Parallellt pågår arbetet med att ta del av och agera på enskilda kommentarer såsom ljusproblem. De många svaren ger god skjuts in i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Än en gång tack för alla svar!


Skillnaden på ”Oj!” och ”Aj!”

Ett systematiskt arbetsmiljöarbete är planerat samtidigt som det fångar upp det som sker här och nu. Det är viktigt att fånga upp både stora och små händelser. Vi brukar kalla det för att hålla koll på både ”Oj!” och ”Aj!”. Bra att veta är:

”Oj!” är tillbud som inte ledde till någon tråkighet. Till exempel att snubbla till i en trappa utan att skada sig. Om anledningen är en trasig lampa är det något vi kan agera för att rätta till. Därför vill vi veta om tillbud.

”Aj!” är händelser såsom olyckor. Till exempel att snubbla i trappan och skada foten. Det är vårt ansvar som arbetsgivare att bistå alla medarbetare om olyckan är framme. Händelser behöver också utredas så att orsaken kan tas bort.


En nyhetsportal för dig som distributör på TB - du har väl inte glömt?

globHos oss har alla distributörer en handenhet. Den är ett ovärderligt stöd i distributionen, men också en god kommunikationskanal in till kontor och administration.

Dessutom möjliggör den en dialog kopplad till nyheter i verksamheten, förslag om vad vi kan göra annorlunda med mera. Det gör den genom distributörernas nyhetsportal. Den är endast ett klick bort och nås via den här ikonen.

MILJÖ

Nytt på bilfronten

På TB jobbar vi aktivt och systematiskt för att minska vår miljöpåverkan. I detta spelar våra företagsbilar en central roll.

Sedan 2006 genomgår alla distributörer en utbildning i sparsam körning. Sedan dess har vår drivmedelsförbrukning minskat från 1.21 liter/ mil till 0.84 liter/ mil! Med en årlig körsträcka på över 2.000.000 mil blir det många ton mindre i koldioxidutsläpp. Bra jobbat!

På avdelningen för företagsbilar provas och utvärderas ständigt nya bilmodeller. Just nu testas både hybridbilar, elbilar och andra elfordon. Peter Ekelund på Företagsbilar tror och hoppas att vi kommer få se fler sådana modeller i bilparken i framtiden.


Att tänka på i semestertrafiken
Kör säkert och miljösmart i trafiken i sommar. Företagsbilar har samlat sina bästa tips:

  • Se till att ha gott om tid när du ska ut i semestertrafiken.
  • Planera din körning och håll avstånd.
  • Kör på höga växlar.
  • Håll hastighetsbegränsningar.
  • Se till att du har rätt tryck i dina däck.

Till sist... använd alltid bilbältet. Oavsett om du kör i arbetet eller till stranden.

Tidningsbärarna. Rätt produkt på rätt plats i rätt tid

Ansvarig utgivare: Jessica Svenmar
Adress: Tidningsbärarna, Box 6106, 22 11 Malmö
Telefon: 010-498 20 00
Mail och tips till redaktionen:
nyhetsbrev@tidningsbararna.se
Förslagslåda kring ditt arbete:
forslagslada@tidningsbararna.se eller via distributörsportalen/Tips and improvements

Redaktionen ansvarar inte för insänt, ej beställt material